Za kupce je najpomembnejša kakovost ponudbe bencinskih servisov
V tokratni raziskavi smo pod drobnogled vzeli bencinske servise;
manjši ponudniki za vodilnima Petrolom in OMV pri večini kazalnikov
precej zaostajajo
Najljubša bencinska servisa Slovencev sta Petrol in OMV. Anketiranci
sicer ocenjujejo, da imata tuja ponudnika goriv OMV in Agip
najkakovostnejše gorivo.
Tako kažejo izsledki spletne raziskave Test trgovin, v kateri je
raziskovalna agencija Marketagent.com tokrat pod drobnogled vzela
bencinske servise. Izsledke raziskave Test trgovin v Financah tokrat
objavljamo zadnjič (več o tem v okvirju).
bencinski servis petrol
»Na prijaznosti zaposlenih in njihovih dobrih prodajalskih
sposobnostih gradimo uspeh naših bencinskih servisov. Veliko tudi
vlagamo v izobraževanje zaposlenih in ne nazadnje tudi nagrajevanje
najboljših med njimi,« je član uprave za prodajo in trženje v
Petrolu Roman Dobnikar odgovoril na vprašanje, kaj je njihovo glavno
vodilo pri poslu.
graf
Široka ponudba izdelkov in storitev
»Po eni strani je tak izid pričakovan, saj imata omenjena trgovca z
gorivi daleč največji mreži bencinskih servisov v Sloveniji,« je
ugotovitev, da sta najljubša bencinska servisa Slovencev Petrol in
OMV, komentiral vodja raziskav v mariborski raziskovalni agenciji
Marketagent.com Primož Logar. »Po drugi strani pa imata omenjena
trgovca tudi najširšo ponudbo različnih izdelkov in storitev na
svojih bencinskih servisih, kar očitno pritegne in zadovolji
najširši krog porabnikov.«
Bencinska servisa, ki so ju anketiranci najpogosteje uvrstili na
tretje in četrto mesto, za Petrol in OMV, sta bila Agip in Shell.
Tako je, ko gre za širino ponudbe na bencinskih servisih, dobro
ponudbo dodatnih storitev in zunanji videz bencinskih servisov.
Vrstni red je bil drugačen le pri vprašanju o kakovosti goriv.
Anketiranci so namreč menili, da se z zelo dobro kakovostjo goriv
lahko najbolj pohvalita tuja ponudnika OMV in Agip. Tako je menilo
34,5 oziroma 25,9 odstotka vprašanih. Da se z zelo dobro kakovostjo
goriv lahko pohvali domači ponudnik Petrol, je menilo 20,3 odstotka
vprašanih. Na četrto in peto mesto so anketiranci uvrstili Shell in
MOL.
Zaposleni najboljši zaščitni znak
»Vzrokov za uspešnost je več,« je član uprave za prodajo in trženje
v Petrolu Roman Dobnikar odgovoril na vprašanje, kaj je njihovo
glavno vodilo pri poslu, zakaj so uspešni. »Predvsem so na prvem
mestu naši zaposleni na bencinskih servisih. Ti so ambasadorji
našega podjetja, naši promotorji, prodajalci in predvsem naš
najboljši zaščitni znak. Na njihovi prijaznosti in dobrih
prodajalskih sposobnostih gradimo uspeh bencinskih servisov. Veliko
tudi vlagamo v njihovo izobraževanje in ne nazadnje tudi
nagrajevanje najboljših med njimi.«
graf
Poleg zaposlenih je po Dobnikarjevih besedah pomembno tudi, da so z
lastnim znanjem postavili koncept bencinskega servisa s trgovino -
tako imenovana priročna trgovina -, ki ga ves čas nadgrajujejo. »Vse
ukrepe tudi vseskozi preverjamo, s tržnimi raziskavami in z
anketiranjem kupcev na bencinskih servisih. Gre za sklenjen proces,
katerega osrednji element so še vedno naši zaposleni.«
Prodaja goriva in trgovskega blaga zrasla
Ker je Slovenija zelo dobro pokrita s kakovostnimi bencinskimi
servisi, v Petrolu čedalje več pozornosti namenjajo, poleg goriva,
tudi storitvam in izdelkom, ki potnikom ponujajo udobje na poti.
»Tako na naših servisih ponujamo okoli 2.500 izdelkov in storitev,
kjer lahko izbirajo med izdelki za prehrano, galanterijo (časopisi,
cigarete, vinjete), avtomaterialom, vstopnicami za prireditve,
lotom, pošto, fotom na poti ...« je naštel Dobnikar.
»Letošnje poslovanje ocenjujem kot dobro, saj smo v prvem polletju
prodali 1,1 milijona ton proizvodov iz nafte, kar je odstotek več
kot v istem obdobju lani. Po oceni pa smo ustvarili 215 milijonov
evrov prihodkov od prodaje trgovskega blaga, kar je pet odstotkov
več kot v istem obdobju leta 2010,« je navedel član uprave za
prodajo in trženje v Petrolu Roman Dobnikar.
Kupci cenijo visoko kakovost izdelkov
»Slovenci smo pregovorno zelo navezani na svoje avtomobile in smo
pripravljeni v njih vložiti tudi ogromno časa in denarja. To se kaže
tudi med obiskom bencinskih servisov, kjer je za kupce
najpomembneje, da bencinski servisi ponujajo izdelke najboljše
kakovosti,« pravi Primož Logar.
Po njegovih besedah smo se Slovenci sprijaznili z nenehnim
naraščanjem cen goriv ali pa nismo pripravljeni zmanjšati obsega
uporabe svojih jeklenih konjičkov. »Kar 35 odstotkov vprašanih
namreč meni, da bo v prihodnjih 12 mesecih porabilo več za goriva,
61 odstotkov pa jih meni, da bodo porabili približno enako,« navaja
izsledke raziskave Logar. |
reportaža) Kje Petrol kupuje gorivo, kako
oskrbuje črpalke, zakaj prodaja hitro raste
Pred začetkom evropskega embarga na rusko nafto smo pogledali v
ozadje Petrolove oskrbovalne verige: kakšna je pot goriva do črpalk,
kakšne spremembe logistike napovedujejo za boljše prilagajanje
skokom prodaje.
S 5. decembrom bo začel veljati embargo na uvoz ruske nafte v EU,
razen za nafto, ki prihaja po južnem kraku naftovoda Družba na
Madžarsko in Slovaško, izjeme bodo tudi za Bolgarijo. Gre za
dogovor, ki so ga evropski voditelji sklenili letos maja. Kako so v
Petrolu pripravljeni na embargo, kje kupujejo nafto, kako oskrbujejo
črpalke v Sloveniji in regiji, zakaj prodaja hitro narašča?
Učinki embarga
Petrol največ naftnih derivatov kupuje v sredozemskih rafinerijah,
te pa so doslej kupovale večinoma rusko nafto. »Mi kot kupci in
trgovci z nafto se ne ukvarjamo s celotno verigo. Naša skrb z
izvorom se neha s potrdilom do rafinerije. Kupujemo neposredno pri
evropskih rafinerijah ali pri trgovcih. Sredozemske rafinerije so
res kupovale večinoma rusko nafto, ker je Črno morje blizu, zato je
bila odvisnost od ruske nafte nedvomno večja kot v rafinerijah na
severu. Zdaj preklapljajo na druge vire,« pravi Jože Bajuk, član
uprave Petrola, odgovoren za razvoj, naložbe v obnovljive vire
energije, logistiko in e-mobilnost. Doslej je bil za Petrol pomemben
izvor nafte predvsem z davčnega vidika, ne pa toliko s strateškega,
razen v primeru Irana, za katerega prav tako velja embargo. »Zdaj se
to spreminja, vendar je nafto mogoče pripeljati tudi iz Afrike ali z
Bližnjega vzhoda, razlika v ceni ni tako velika, zato ta izziv ni
zelo velik,« pravi Bajuk.
Joze Bajuk, Petrol, clan uprave; Ljubljana, Slovenija, 03.06.2020,
Foto: Jure Makovec
Foto: Jure Makovec
Jože Bajuk, Petrol: Ne pričakujemo, da bo embargo močno vplival na
ceno nafte. Zelo velik vpliv pa bosta imela morebitna recesija in
upad gospodarske aktivnosti.
Zato bo po njihovem mnenju embargo predvsem izziv za rafinerije. Ker
pa je bil ukrep napovedan nekaj mesecev vnaprej, predvidevajo, da so
se v tem času prilagodili, in zato ne pričakujejo večjih pretresov.
In kakšen bo vpliv embarga na ceno nafte? »Ne pričakujemo, da bo
embargo močno vplival na ceno nafte. Zelo velik vpliv na ceno pa
bosta imela morebitna recesija in upad gospodarske aktivnosti,«
pravi Bajuk.
Sto tankerjev na leto
Petrol vsako leto kupi od sto do 130 ladijskih tankerjev naftnih
derivatov, ki jih v Luki Koper pretočijo v skladišča naftnih
derivatov na Serminu. Na Serminu imajo v rezervoarjih 480 tisoč
kubičnih metrov prostora za skladiščenje, od tega Petrol polovico
zmogljivosti upravlja za zavod za blagovne rezerve, polovico pa
uporablja zase. Za koliko dni je zalog naftnih derivatov na Serminu?
Na to vprašanje ni natančnega odgovora. »Če bi vse ugasnilo in bi
res morali poslovati otočno, bi najprej počrpali svoje komercialne
rezerve, nato bi črpali blagovne rezerve, za kar je pripravljenih
več scenarijev. Vendar bi to bila zelo ekstremna situacija. Če bi
bili zreducirani na otočno poslovanje, bi pomenilo, da bi morali
porabo v celotni državi močno zmanjšati, gorivo pa bi zagotavljali
predvsem vojski, bolnišnicam in drugim nujnim službam,« pojasnjuje
Bajuk.
Petrol, Sermin, skladišče naftnih derivatov, , 15.06.2012 Foto:
Arhiv Petrola
Foto: Arhiv Petrola
Vsako leto kupijo od sto do 130 tankerjev z gorivom, ki ga z ladij
pretočijo v skladišča na Serminu.
Letos je prodaja zrasla za 22 odstotkov
Zdaj imamo ravno nasprotne razmere, porabe ne zmanjšujemo, smo v
fazi karbonizacije in prodaja goriva na črpalkah močno narašča.
Glavni razlog je, da so v večini okoliških držav cene goriva višje
in vozniki iz vse Evrope radi polnijo rezervoarje v Sloveniji in na
Hrvaškem. Koliko več goriva letos prodajo pri Petrolu? »Realno
pričakujemo količinsko 20 odstotkov večjo prodajo. Poleti so tujci
na veliko točili gorivo in prodaja je nad načrti,« pravi Bajuk. V
prvih devetih mesecih so sicer količine zrasle za 22 odstotkov.
V Petrolu se sicer pohvalijo, da so bili tradicionalno zelo dobri
pri predvidevanju prodaje na določen dan, zmotilo jih je lahko zgolj
vreme, tovorni tranzit pa je vedno rasel skladno z BDP. Prodaja
goriva je bila razmeroma stabilna in predvidljiva – vse do
epidemije. Nato pa je covid-19 v posameznih mesecih prodajo zmanjšal
za polovico, v zadnjem letu pa imajo zaradi novih energetskih razmer
konice z izredno veliko prodajo. Za hitrejši odzivni čas in boljšo
pripravljenost na ekstremne skoke v prodaji v Petrolu popolnoma
prenavljajo logistiko in način dela.
3,75 milijona ton naftnih derivatov pretovorijo pri Petrolu na leto,
to je 1.500 olimpijskih bazenov.
100–130 tankerjev goriva kupijo na leto.
30–35 tisoč ton goriva je v vsakem tankerju.
4–6 železniških kompozicij goriva vsak dan odpeljejo s Sermina v
celinska skladišča Zalog in Rače.
60 tisoč kubičnih metrov skladišč imajo v Račah.
20 tisoč kubičnih metrov skladišč imajo v Zalogu.
1 milijon litrov goriva je v povprečju v vsaki železniški
kompoziciji.
330–360 avtocistern na dan napolnijo v skladišču na Serminu.
100 avtocistern lahko napolnijo v Račah in Zalogu.
318 bencinskih servisov ima Petrol v Sloveniji.
593 je vseh servisov v regiji.
50.000 in več dostav goriva vsako leto opravijo na bencinske servise
v skupini Petrol z več kot 50 avtocisternami.
15.000 ton ali šest olimpijskih bazenov kerozina vsako leto
prepeljejo na Brnik in od tod na manjša letališča.
22.000 dostav kurilnega olja in dizla opravijo v Sloveniji in 8.000
na Hrvaškem.
Od Sermina do celinskih skladišč
Petrol vsako leto pretovori več kot 3,75 milijona kubičnih metrov
naftnih derivatov, kar je primerljivo s 1.500 olimpijskimi bazeni,
pravi Rok Cizej, izvršni direktor logistike za celotno skupino
Petrola, ki je pred tem delal v Hoferju. V Petrolu so lani
reorganizirali poslovanje in med drugim spremenili upravljanje
logistike, ki je zdaj neposredno pod upravo. V vsakem tankerju, ki
pride v Luko Koper, je od 30 do 35 tisoč ton goriva, ki ga pretočijo
v skladišče na Serminu, kjer je v rezervoarjih prostora za 480 tisoč
kubičnih metrov goriva. Gorivo s Sermina prepeljejo večinoma z
železniškimi cisternami iz Kopra v celinski skladišči v Zalogu pri
Ljubljani in Rače pri Mariboru. Za prevoze uporabljajo 240
železniških cistern. Na pretakališču pod Serminom vsak dan odpremijo
od štiri do šest vlakovnih kompozicij z gorivom, v vsaki je
približno milijon litrov goriva. Skladišče je odprto 24 ur na dan
sedem dni v tednu, na terminalu Sermin je 60 zaposlenih. Tudi
skladišča v Zalogu in Račah so odprta 24 ur na dan, v vsakem je po
20 zaposlenih.
Iz Kopra do Zaloga in Rač
Na Serminu imajo tudi avtomatsko polnilnico s šestimi otoki za
polnjenje cistern na tovornjakih, napolnijo jih od 330 do 360 na
dan. Avtomatizirana polnilnica omogoča vmešavanje biogoriv in
aditivov ob polnjenju cisterne na vlaku ali tovornjaku – v skladu z
zahtevanim receptom mešanice. V celinskem skladišču v Zalogu ima
Petrol več kot 20 tisoč kubičnih metrov skladiščnih zmogljivosti, v
Račah 60 tisoč kubičnih metrov, v obeh lahko sprejemajo gorivo iz
železniških cistern in iz cistern na tovornjakih. Letni pretovor v
Zalogu in Račah je več kot 750 tisoč litrov kubičnih metrov goriva,
kar je primerljivo s 30 olimpijskimi bazeni pretovora. V celinskih
skladiščih imajo po pet otokov za polnjenje avtocistern, kar pomeni,
da lahko vsak dan napolnijo po sto avtocistern. Tudi tu avtomatsko
dodajajo biogoriva in aditive ob polnjenju. Ti dve skladišči sta
bistveni za nemoteno oskrbo slovenskega trga z gorivi.
Petrol, Sermin, skladišče naftnih derivatov, , 04.10.2011 Foto:
Arhiv Petrola
Foto: Arhiv Petrola
Vsak dan na terminalu na Serminu napolnijo od štiri do šest
vlakovnih kompozicij z gorivom s po milijon litri goriva. To je
odločilno za nemoteno oskrbo črpalk.
Iz celinskih skladišč do črpalk
Slovenski trg je razdeljen na tri dele: zahod, vzhod in osrednji
del, vsakega oskrbujejo po optimalnem modelu oskrbe s Sermina, iz
Zaloga in Rač. Za polnjenje celinskih skladišč so odločilne storitve
železnic. Če so v Zalogu in Račah rezervoarji povsem napolnjeni, je
v vsakem izmed skladišč za pet do šest dni zalog. Zato so za
nemoteno oskrbo nujni vsakdanji železniški prevozi iz Kopra do
celinskih skladišč.
Skladišča za goriva v regiji
Petrol poleg skladišč goriva v Sloveniji upravlja tudi skladišča na
Žitnjaku pri Zagrebu, v Zadru, Pločah in Srbiji. V Sloveniji imajo
318 črpalk, na Hrvaškem 202, v BiH 42, Srbiji 16 in v Črni gori prav
tako 16, skupaj jih je 593. Vsako leto opravijo več kot 50 tisoč
dostav na bencinske servise. Na servisih imajo skupaj 1.300
rezervoarjev. Prevoze za Petrol opravlja nekaj več kot 50
avtocistern, ki jih imajo njihovi pogodbeni partnerji. Naročila za
prevoze vodijo iz dispečerskega centra, ki deluje 24 ur na dan vse
dni v tednu.
Letalska goriva, UNP, biogoriva, bitumen, biomasa
Petrol, Sermin, skladišče naftnih derivatov, , 15.06.2012 Foto:
Arhiv Petrola
Foto: Arhiv Petrola
Na Serminu poleg dizla in bencina skladiščijo tudi kerozin,
biogoriva in utekočinjeni naftni plin. Skladišča za utekočinjeni
naftni plin hočejo povečati.
Povsem ločena od logistike avtogoriv je oskrbovalna veriga z
letalskimi gorivi. Petrol ima na Brniku skladišče za kerozin v
velikosti dva tisoč kubičnih metrov, letnega pretovora je približno
15 tisoč ton, kar je primerljivo s šestimi olimpijskimi bazeni.
Skladišče na Brniku oskrbujejo neposredno s cisternami iz Kopra in
od tod na manjša letališča po Sloveniji.
Še ena Petrolova ločena veriga je skladiščenje in distribucija
utekočinjenega naftnega plina (UNP). V Sloveniji imajo dve glavni
vozlišči, v Štorah in Sežani, od koder oskrbujejo celotni trg. Lani
so direktno iz rafinerij prepeljali več kot 140 tisoč ton UNP,
večinoma iz Belgije, Italije, Francije, Avstrije, Poljske, Hrvaške,
Srbije in Albanije. V Sloveniji so opravili več kot 2.500 dostav, na
Hrvaškem 6.300 dostav, nekaj tudi na drugih trgih. Z državo se
dogovarjajo o možnosti povečanja skladiščnih zmogljivosti za UNP na
Serminu.
Upravljajo tudi prevoze kurilnega olja in dizla, za kar imajo 45
malih avtocistern za Slovenijo, opravijo pa več kot 22 tisoč dostav.
Ha Hrvaškem imajo več kot osem tisoč dostav na leto z 19 malimi
avtocisternami. Ločene so tudi oskrbovalne verige biodizla, bitumna
in biomase.
Spremembe pri nadzoru oskrbe
Petrol ima tudi šest lokacij za skladiščenje kosovnega blaga, gre za
vse izdelke, ki jih prodajajo na črpalkah in se ne prevažajo v
cisternah: hrana, pnevmatike, olja, maziva, alkoholi in topila,
sistemi energetske učinkovitosti, parafini, plastični granulati in
drugo trgovsko blago. Ta oskrbovalna veriga je nekoliko
decentralizirana, v prihodnje pa na tem področju napovedujejo
spremembe. Lani so v Petrolu med drugim ustanovili oddelek za razvoj
in nadzor oskrbovalne verige, ki nadzoruje procese skladiščnega
poslovanja ter procese transporta in logistike. Glavna naloga je
optimizacija zalog in skrb, da v nobenem segmentu ne zmanjka
izdelkov, oddelek pa sodeluje tudi z zavodom za blagovne rezerve.
Preoblikovanje logistike: projekt 24/7 in digitalizacija
Lani so se v Petrolu lotili projekta 24/7, s katerim hočejo
izboljšati učinkovitost dostavne flote na vseh trgih. Poleg tega so
zagnali velik projekt digitalizacije oskrbovalne verige naftnih
derivatov in plina, za kar so dobili nepovratni denar iz sklada za
okrevanje in odpornost prek razpisa ministrstva za gospodarstvo.
Rok Cizej, direktor logistike Petrol, , 21.10.2022 Foto: Iztok
Pipan/Petrol
Foto: Iztok Pipan/Petrol
Rok Cizej, Petrol: Ocenjujem, da je logistika s projektom 24/7 in
projektom digitalizacije pred največjo preobrazbo v zgodovini
Petrola.
S projektom 24/7 bodo omogočili dostavo na vseh bencinskih servisih
24 ur na dan, tudi takrat, ko so servisi zaprti. Že lani so začeli
predelavo nekaterih servisov, kjer je zdaj mogoča dostava tudi
ponoči. »Logika v ozadju je, da so vozila ves čas polno zasedena in
da imamo na vsako cisterno tri voznike. S tem bomo bolj
prilagodljivi tudi ob netipično visokih prodajah, kot smo jih imeli,
denimo, letos pomladi,« pravi Rok Cizej. Poleg tega, da bodo
povečali izkoristek cistern, bodo tudi črpalke v mestih, denimo
Ljubljani na Celovški ali Dunajski, polnili ponoči, da ne bodo
motili procesov v konicah. S tem hočejo, da oskrba postane čim bolj
nevidna.
165 servisov bodo lahko polnili ves čas
Že zdaj je 50 Petrolovih servisov odprtih 24 ur na dan vse dni v
tednu in na te servise lahko že zdaj dostavljajo ves čas. Zdaj bodo
tudi dodatnih 115 servisov opremili tako, da bo mogoče polnjenje
rezervoarjev tudi ponoči in ob koncih tedna. Skupaj bodo tako lahko
na 165 servisov dostavljali ves čas. Na teh 165 servisih se v
Sloveniji proda od 70 do 80 odstotkov vsega goriva. Vozniki bodo
imeli dostop do ključev rezervoarjev in do gasilnih aparatov, ki so
nujni za zaščito med polnjenjem.
Na vseh bencinskih servisih v Sloveniji ima Petrol več kot 1.300
rezervoarjev in med pomladanskim pomanjkanjem goriva so kupci
izpraznili vse. Znana je zgodba, da je eden izmed lokalnih
avtoprevoznikov na lokalno črpalko pripeljal 25 vlačilcev, v katere
so natočili 1.500 litrov goriva. Ob prodajnih konicah, ko so kupci
izpraznili rezervoarje zaradi geopolitičnih razmer, so morali poleg
50 cistern, ki jih uporabljajo za oskrbo, najeti dodatne cisterne,
ki pa jih na trgu ni. Rok dobave je od osem do 15 mesecev.
Avtocisterna stane 250 tisoč evrov, zato je pomembno, da je ves čas
v pogonu. Zgolj sistem PreciTurbo za nadzor točenja goriva stane 40
tisoč evrov.
Avtocisterne za prevoz goriva stanejo približno 250 tisoč evrov,
zato je pomembno, da so zasedene ves čas in da se izpušni sistemi
sploh ne ohladijo. Vse cisterne morajo biti opremljene s sistemom
PreciTurbo, ki omogoča natančno merjenje iztočenega goriva, hkrati
pa tudi daljinski nadzor – na daljavo lahko vidijo, kdaj se odpre
kakšen ventil na cisterni.
Logistika pred največjo preobrazbo v zgodovini
V Petrolu zdaj delajo pri popolni prenovi logistike. »Ocenjujem, da
je logistika pred največjo preobrazbo v zgodovini Petrola. Po eni
strani bo projekt dostave 24/7 omogočil boljšo učinkovitost vozil in
hkrati boljšo odzivnost na morebitne ekstremne prodajne konice.
Druga pomembna sprememba je projekt digitalizacije celotne
oskrbovalne verige, ki smo ga že zagnali,« pravi Rok Cizej. Pri tem
ne gre zgolj za digitalizacijo, ampak za prenovo vseh procesov
skladiščenja, upravljanja transportne logistike in avtomatizacijo.
»Prenovili bomo tudi sekundarno logistiko, od dostave blaga v
skladišča in do prodajnih mest, ker hočemo izkoristiti ves
potencial. Hrbtenica sistema bo SAP, hkrati pa razvijamo novo
programsko opremo, ki bo pobrala vsa naročila in prek umetne
inteligence optimizirala poti, omogočala vso analitiko in
statistične primerjave,« razlaga Cizej. Projekt je zdaj v fazi
snovanja, zagnali ga bodo aprila 2024, testiranja pa bodo začeli
sredi prihodnjega leta.
In koliko bodo namenili za digitalizacijo? Od ministrstva za
gospodarstvo so prek razpisa dobili 1,5 milijona evrov, celoten
projekt pa je vreden več kot deset milijonov evrov. »Ocenjujem, da
se bo naložba povrnila v treh do štirih letih,« pravi Rok Cizej. |